Friday 16 December 2011

Kisah sang kambing dan seekor kucing

Tak pernah kita dengar kisah dua jenis binatang ini sepanjang hidup kita kan? dari kecil hinggalah dah remaja, kisah antara kambing dengan kucing tak pernah singgah ke telinga baik untuk dijadikan cerita tauladan mahupun bahan gurauan. Tapi, sejak beberapa hari lepas, dua jenis haiwan ini menjadi tarikan untuk saya kongsi dalam blog hari ini.


Sebuah kisah tentang persahabatan. Agak menarik untuk didengar dan dijadikan contoh bagi manusia. Seekor kucing yang selalu bersama-sama dengan seekor kambing walau dimana sahaja mereka berada. Dimana ada sang kambing dan disitulah ada si kucing dan begitula sebaliknya. Nak dijadikan cerita, pada suatu hari sang kucing jatuh sakit dan ditakdirkan sang kucing tersebut telah mati di depan mata sang kambing tadi. Sang kambing yang melihat kucing tadi lemah tidak bergerak cuba untuk mengejutkan kucing tadi dengan menanduk-nandukkan tanduknya pada badan kucing tadi supaya kucing tadi bergerak dan bangun seperti biasa. Tetapi malangnya kucing tadi tidak memberi sebarang reaksi. Sang kambing sangat sedih dengan tindakan kucing tersebut. Dan sepanjang hari itu sang kambing senyap seolah-olah dia begitu sedih dengan pemergian sahabatnya tadi.

Begitula kisah antara dua ekor haiwan tadi. Walaupun cerita ini begitu pendek untuk dicoretkan, namun kesannya begitu mendalam bagi diri manusia. Sifat kasih terhadap kawannya meskipun ianya seekor binatang yang bagi kita begitu hina namun ianya banyak memberikan kesedaran kepada kita semua.
Kadang-kadang, diri ini sentiasa berfikir sendiri...mengapakah ada segelintir manusia yang sanggup menyakiti, menganiayai hati kawan sendiri? sedangkan kita diberi hati dan perasaan yang penyayang dan kasihkan sesuatu benda.. Namun,hakikatnya kita gagal menjadi seorang kawan yang baik dan sanggup menyakiti hati kawan sendiri.

Jadikanlah kisah persahabatan antara kambing dan kucing tadi sebagai pengajaran kepada kita semua.
PS//:Kisah tersebut adalah kisah benar!
SEKIAN,TERIMA KASIH.

No comments:

Post a Comment